Starostlivosť o akumulátory

V trojkolkách sú akumulátory, ktoré sa nazývajú "olovené-gelové-trakčné". 

 
Veľmi výstižne o nich píše wikipedia
Gelový akumulátor je typ olověného akumulátoru s elektrolytem ztuženým ve formě gelu; kyselina sírová je smíchána s velmi jemným skelným práškem s částicemi asi setiny velikosti cementového prachu, což způsobí zgelovatění elektrolytu.
Na rozdíl od klasického akumulátoru se zaplavenými elektrodami, ovšem stejně jako u akumulátoru AGM, je možné jej provozovat v jakékoliv poloze díky nekapalné povaze elektrolytu.

Chemicky jsou totožné s klasickými akumulátory, ale antimon v elektrodách je nahrazen vápníkem, což způsobí i snížení vývinu plynů v baterii.

Jsou obecně společně s AGM nazývány „olověné bezúdržbové akumulátory“.

 

"Trakčný" znamená, že je určený na dlhodobý pohon, nie na krátkodobé štarty, ako klasická "autobatérka". Je to dané vnútornou stavbou a tvarom funkčných častí. 

 

Pravidlo číslo 1.) - jazdiť, jazdiť, jazdiť /aj v zime/

Z praxe vieme, že taxikárom jazdiacim denne, vydržal v minulosti akumulátor v aute nezriedka 15 rokov. Naopak, "nedeľným" šoférom, odišla v aute batérka zhruba každú druhú zimu, napriek tomu, aké obrovské úsilie niektorí pedanti vynakladali na jej údržbu. Tá spočívala v jesnnej demontáži z auta, ďalej umytie, nakonzervovanie kontaktov tukom, premeranie a doplnenie elektrolytu, úschova v teple a pravidelné dobitie a mnohé iné "čáry-máry". Toto všetko sa minulo účinku. V čom je finta? Olovený akumulátor /zjednodušene povedané/  sa nečinnosťou vnútri rozsýpa na prach. Pravidelnou prácou v predpísaných medziach si udržuje a regeneruje svoju "svalovú hmotu". Darmo sa budeme starať, ak nejazdíme, čoskoro je po batérke. 

Na elektrickej trojkolke si s pribúdajúcou praxou môžeme všimnúť, že po dlhšej prestávke je akási "lenivá" a dojazd sa trochu skrátil. To je dané tým, že potrebuje rozcvičku. Najlepšie jazdné výkony dosiahneme po dvoch dňoch navážania skál hore strmým kopcom :-)

 

Pravidlo číslo 2.) - nabíjať do plna, keď sa len dá /hlavne v zime/    

Olovený akumulátor má rád, keď je vždy pripravený. Ak ho necháme stáť vybitý, chradne. Navyše sa v ňom znižuje koncentrácia kyseliny a je náchylný na zamrznutie, čo znamená jeho definitívny koniec.  Najlepším zvykom pri elektrickej trojkolke je, po jazde ju dať nabiť. Keď už svieti na nabíjačke zelené svetielko, odpojíme nabíjačku. Tesne pred ďalšou jazdou zapojíme znovu nabíjačku. Pár minút možno bude svietiť červené (využijeme čas na nasadenie helmy, kontrolu vozidla a pod...), no o chvíľu sa zmení svetielko na zelené. Vtedy vieme, že sme  pripravení na sto percent a tiež, že akumulátor od minulého nabitia nestratil výrazne energiu a teda - je v poriadku. 

Nabíjačka je typu "IUI", teda po nabití naplno prejde do režimu "udržiavania". Nemusíme sa teda plašiť a odpájať ju hneď, ako signalizuje nabitie, akumulátoru určite neublíži. Výrobca ale udáva, že má byť po nabití odpojená od siete. Dôvod je hlavne požiarna bezpečnosť, v dobe, keď je zariadenie bez dohľadu. 

 

A čo teda robiť v zime? 

Dodržiavať podľa možnosti pravidlo č. 1 a veľmi dôsledne pravidlo č. 2. Vplyvom znížených teplôt jazdné výkony silne klesnú. Pri mínus desiatich dojazd klesne na menej, než polovicu. Ale, ani vodič otvoreného vozidla nie je schopný v takej zime podať viac výkonu. Ak potrebujeme aj v zime excelovať, bolo by dobré parkovať vo vykurovanej miestnosti. Po výjazde z nej si akumulátor nejaký čas teplo uchová. Keď sme komunikovali s čínskym výrobcom nedostatok kapacity v zimnom období, prišla nám výstižná odpoveď: "nezúfajte, jar príde čoskoro". 

 

Cenná rada

Netreba sa obávať poškodenia akumulátora vybitím počas jazdy. Ak neodhadneme trasu a prešvihneme to, trojkolka zastane skôr, než dôjde k zničeniu akumulátora. Jednoducho nám odpojí napájanie a stojíme. Dlho pred tým nám bude na displeji signalizovať, že je v koncoch. Posledné metre / v letnom období aj kilometre/ môžeme dôjsť po prvom takomto varovnom vypnutí pomocou zaradenia pomalej rýchlosti a veľmi pomalým a citlivým ovládaním rukoväte "plynu". Nepočítajme v tomto režime so žiadnym strmým stúpaním. Ak by sa trojkolka po núdzovom vypnutí nechcela rozbehnúť, vypnime na chvíľu kľúčik a po pár sekundách ho znovu zapnime, malo by to fungovať. 

 

Užitočné doplnky

  

Ak sa rozhodnete pre "tuning" trojkolky, cenným pomocníkom je voltmeter. Spoľahlivo informuje o stave akumulátorov. Dá sa kúpiť buď zabudovaný v ovládacej rukoväti, v komfortnom tachometri, alebo úplne samostatný. Kontaktujte servisný tím, ktorý Vám ochotne poradí. 

 

Ak chystáte dlhšie jazdy, alebo ste fanúšikom "Off Grid" podujatí, pomôže Vám akumulátory udržiavať "range extender" so spaľovacím motorom. Náš servisný tím má skúsenosti aj s týmto zariadením, neváhajte nás kontaktovať.

 

Andrej Oravský - technik